T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
BİLECİK / BOZÜYÜK - Zehra Ulusay Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi

Nezaket Değeri Ayın Öğrencisi ...

12/C Sınıfı Öğrencimiz Selen Ö. Değerler Eğitimi Projesi Kapsamında "Nezaket" Değeri Örnek Öğrencisi Seçilmiştir.

 Değerli velimiz,

 

Değerler Eğitimi, insanın insanca yaşamı için şart olan değer ve davranışların öğrencilerimize kazandırılması amacı ile yürüttüğümüz bir programdır. Ancak bizler eminiz ki sizin desteğiniz olmadan bunu başarmamız imkansız.

Bu yüzden okulumuzda Değerler Eğitimi çalışmaları adına neler yaptığımızı ve sizlerden neler beklediğimizi paylaşmak istiyoruz.

Bizler yaptığımız çalışmalar sonucunda; milli, manevi, ahlaki, kültürel ve evrensel değerleri öğrencilerimize kazandırmayı ve bunları davranışa geçirmelerini hedefliyoruz. Böylelikle toplumsal çözülmenin de önüne geçilebileceğini düşünüyoruz.           

İnsanı İnsan Yapan Değerler Projesi kapsamındaki Ekim Kasım ayı konumuz Nezaket.

            "NEZAKET"

Rüzgar, Güneş´e der ki:

"Ben senden daha kudretliyim. Bak, şu ihtiyarın ceketini sırtından fırlatıvereceğim."

Rüzgar esmeye başlar, fırtınaya dönüşür ama ihtiyar ceketine daha sıkı sarılır.

Güneş, "Beceremedin" der: ben daha kudretliyim. İhtiyara ceketini şimdi çıkarttıracağım.

Saklandığı bulutun arkasından çıkan Güneş, bir gülümsemeyle ortalığı ısıtıverir. İhtiyar, ceketini eline alır ve neşe içinde yürür.

Güneş Rüzgar´a döner ve der ki:

"Nezaket ve dostluk sertlikten kuvvetlidir."
            Teşekkür etmek, teşekküre cevap vermek, lütfen kelimesini kullanmak, karşımızdaki bireye ismiyle hitap etmek, birisi geldiğinde ayağa kalkmak, selam vermek, empati kurmak, iyi bir dinleyici olmak nezaket kurallarından bazılarındandır.
Kimi zaman bir teşekkür kimi zaman bir çiçek hallolması zor bir meselenin üstesinden gelebilir.

 

Gençlerimize Nezaket Kavramı Nasıl Kazandırılmalıdır?

            Toplum tarafından onay gören nezaket kuralları, zorlama olmaksızın çocuğa kazandırılmalıdır. Bu da en iyi davranışlarımızla çocuğa model olunarak mümkündür. Aile içinde olan ilişkilerdeki incelik ve samimiyet topluma yayılacaktır. Nezaketi, saygıyı aile içindeki tüm bireylerin benimsemesi gerekir. Ailesi tarafından kibar davranılan çocukların görgü kurallarını öğrenmeleri daha kolay olur.
            Çocuğunuzu topluluk önünde kibar davranma konusunda utandırmayın. Bu tür davranışlar çocuğunuzun kendisine ve size karşı saygısını zedeler. Utanç ve öfke duygusundan başka bir işe de yaramaz. Görgü kuralları, ona örnek olarak öğretilmelidir. Mutlaka uyarmak gereken bir durum var ise çocuğu nazikçe bir kenara alarak, utandırmadan konuşulmalıdır.
            Çocuğa aile içerisinde yaşına göre provalarla zorlamadan aşağıda sıralanan konular işlenmelidir. Çocuğunuzun kendi cümleleriyle kendini tanıtmasını sağlayabilirsiniz. (Çocuğun konuşmaya başlamasıyla birlikte öğretilebilir.) Bu yaşta çocuk selamın anlamını çok bilmese de bu davranışıyla toplumda sosyal kabul görür. Bu da çocuğun hem özgüven gelişimini destekler hem de bu davranışlar çocuğun davranış özellikleri haline gelir. Neden ve nasıl özür dilenir? (3 yaşından itibaren işlenebilir.) Sofra adabı nasıl olmalıdır? (3 yaşından itibaren işlenebilir.) Misafir karşılama ve uğurlama nasıl olmalıdır? (4 yaşından itibaren işlenebilir.) Kapı çalma şekli nasıl olmalıdır? (3 yaşından itibaren işlenebilir.)
            Çocuğunuzun özellikle 4-6 yaşları arasında muziplikleri artar ve inat davranışlarıyla sizi kışkırtır. Bu durum çocuğun gelişiminde bir süreçtir. Çocuk bu tür davranışlarıyla disiplin sınırlarınızı kontrol ederek kişiliğini oluşturmakta, sınırları ve yasakları öğrenmektedir. Çocuğun bu sınırları ve yasakları öğrenmesi sizin tavırlarınıza bağlıdır. Çocuğun muzipliklerini ve kışkırtmalarını gülerek karşılarsanız ve bu tür davranışlarını zekâsına bağlarsanız, çocuk kendi sınırlarını kendisi belirler. Çocuğun bu davranışlarını, katı disiplin ve şiddetle karşılarsanız bu defa da katı itaat kültürüyle yetişmiş, kendine güvenmeyen ve hakkını aramaktan çekinen, saygı ve itaatte sosyal sınırların ne olduğunu ayırt edemeyen kişilikler ortaya çıkar. Uygun olan yaklaşım, anne-baba ortak tavırla, kıvamında bir otorite ile çocuğa, yanlış olan ve yapmaması gereken davranışlarla doğru olan ve yapması gereken davranışları fark ettirmektir.
            Çocuğa beklentilerinizi ifade ederken neleri yapmamalarını değil, neleri yapmalarını beklediğinizi söyleyin ve iyi davranışlarını takdir edin. Örnek olarak; "Ellerinle yemek yeme" yerine, "Lütfen çatalı kullanır mısın?" "Çatalını ne kadar kibar tutuyorsun" "Yemeğini kendi önünden yemen ne kadar güzel" gibi ifadeler çocuğunuzu nazik davranışlar için yüreklendirir.

Düşünürlerin dilinden nezaket;
•  Nezaket içten gelir; ama her şeyi satın alır.
                                                           Victor HUGO

•  Bir şey verirken davranışımız, verdiğimiz hediyeden daha kıymetlidir.
                                                                                  Pierre CORNEİLLE

•  Her şey incelikten, insan kabalıktan kırılır.
                                                           Anonim

 

Hepinize saygı ve sevgi ile kuşatılmış günler diliyoruz.

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 22.12.2015 - Güncelleme: 26.11.2020 00:26 - Görüntülenme: 964
  Beğen | 1  kişi beğendi